למה טיסות לא יכולות להתנהל כמו שהן משתקפות בסרטים? מעוצבות בטוב טעם, מרווחות, שקטות, עם דיילת שמגישה את כוס השתייה הנכונה בדיוק הרגע הנכון.
במציאות, במיוחד אם טסים במחלקות התיירים, אנחנו נאלצים להסתפק בחוויית תעופה שנעה בין הסביר לגרוע. אבל המציאות הזו עומדת להשתנות וחברות התעופה הנלחמות על כל נוסע מפתחות חידושים רבים שישפרו את חויית הטיסה של כולנו.
מה למשל? מושבים מתחממים ומתקררים לפי בחירה, אינטרנט מהיר ושיחות טלפון מהסלולרי הפרטי שלכם, משחקי מחשב בטכנולוגיית מציאות מדומה, טיסות מהירות ותאי שירותים מתנקים מעצמם.
מתי נתחיל לראות את כל זה קורה? חלק כבר קיים וחלק יגיע בהמשך. מה שבטוח זה שיש למה לחכות.
התאורה שתחסל לכם את הג'ט לג
חברת וירג'ין אטלנטיק דואגת לנוסעים שלה גם מחוץ לגבולות המטוס. בעקבות מחקרים שהוכיחו באופן מדעי כי תאורה מתקדמת יכולה לעזור לנוסעים להתמודד עם ג'ט לגף החליטה וירג'ין אטלנטיק להיות חלוצה בתחום התאורה המפוארת. נוסעי חברת התעופה מתקבלים למטוס בתאורת LED דמויית מועדונים, ועם התקדמות הטיסה התאורה דועכת לאיטה עד למצב עמימות, המכניס את הנוסעים למצב שינה.
אבל וירג'ין לא לבד. בין הפיתוחים החדשים שנוכל לראות בעתיד הם הקרנות של תמונות מהיעד אליו טסים הנוסעים, על תקרת המטוס וצידיו, הקרנה של שמים מעוטרים כוכבים וכן פרסומות (הצד הפחות טוב של החידושים). חברת התעופה איסלנדאייר מציעה חווייה ייחודית הכוללת טיסה בשמי איסלנד, כשהזוהר הצפוני המפורסם מאיר את השמים והמטוס מקושט חיצונית ופנימית בהתאם.
Wifi בגובה 30 אלף רגל
אם אתם מרבים לטוס בענייני עבודה וזקוקים לחיבור לאינטרנט, ודאי כבר התאכזבתם מספר פעמים מהבטחות לפיהן תוכלו לעבוד במטוס כאילו זה היה ממש המשרד שלכם. בקרוב ההבטחות יישאו פרי – האינטרנט הולך להיות מהיר יותר, ואתם אפילו תוכלו לנהל שיחות מהניידים הפרטיים שלכם. רק כדי להבין את גודל השינוי: האינטרנט צפוי להיות מהיר פי 10 ממה שהוא כיום (לא בכל המטוסים אך בחלקם).
מציאות רבודה במהלך הטיסה
שכחו מהמשקפיים המסורבלות והשחורות שאתם מכירים, בקרוב מאוד תוכלו לשכור ב-16$ ליחידה (חברת סקיילייט, היא אחת המשווקות) משקפיים עימן תוכלו לצפות במיטב סרטי הוליווד בגרסת התלת מימד. עוד חידוש עליו מדברים הם משחקי מחשב שנשענים על טכנולוגיית המציאות המדומה שיהיו זמינים לכלל הנוסעים (נסו רק להימנע מלחבוט בנוסע שלידכם).
כסאות מתחממים ומתקררים
אחד התסכולים הגדולים ביתר שמוכרים לכולנו הם הבדלי הטמפרטורה שמתרחשים לעיתים מזומנות במהלך הטיסה. רגע אחד את לובשת סוודר ומבקשת מהדיילת שמיכה נוספת להתכסות בה, ורגע אחר את מתעוררת מהשינה כולך מזיעה. חברות התעופה יכניסו בקרוב למטוסים כיסאות מתחממים ומקררים – כמו אלו שנמצאים היום ברכבי יוקרה. אמנם בתור התחלה הכיסאות יוטמעו רק במטוסים פרטיים, מחלקות ראשונות ומחלקת עסקים, אך בהמשך הן צפויות להגיע גם למחלקת תיירים.
תאי שירותים ללא רבב
והנה הגענו לנקודת תורפה ברורה בטיסות – תאי השירותים. על אף הניסיונות הרבים שמושקעים בכדי לייצר לנו הנוסעים חוויה טובה בתחום – אין מנוס מלומר שעד כה מדובר בכישלון. חברת "בוינג" חשפה באביב האחרון שירותים שמתנקים מעצמם. אלה שירותים המשתמשים בטכנולוגיית "hands free" ובקרני אולטרא סגול שמסוגלים לחטא עד 99.9% מהבקטריה שאנו משאירים אחרינו לאחר השימוש. רק שלוש שניות של הבזקי אור והשירותים נקיים כאילו לא היה בהם אף אדם לפניך.
שובם של מטוסי הסילון העסקי
עברו מעל 15 שנה מאז ההתרסקות הנוראית בשנת 2000 של מטוס הקונקורד של אייר פראנס על כל 109 נוסעיו שנהרגו, התרסקות שעוררה מהומה גדולה בכל עולם התעופה ובסופו של דבר גם הוציאה את הקונקורד משימוש מסחרי. אבל הטיסות המהירות עומדות לחזור. ריצ'ארד ברנסון, היזם הסדרתי ובעליה של חברת התעופה וירג'ין איירליינס, חבר לסטארטאפ מדנבר "טכנולוגיית בום", בניסיון לייצר אבטיפוס למטוס אזרחי על קולי שיירש את מקום הקונקורד. מהירותו של מטוס שכזה היא כפולה משל מטוסי הסילון. גם נאסא הכריזו כי הם עובדים על אבטיפוס שאמור להיות הרבה יותר שקט מהקונקורד. אנחנו נמתין להגעתו בכליון עיניים. אפילו אם רק כדי לקרוא עליו.
לסיכום, יותר ויותר חברות תעופה מנסות להתחרות על הכיס שלנו ולהסביר לנו טרם קניית כרטיס הטיסה, עם מי מהן כדאי לנו לבחור לטוס ולמעשה, מה מבדל אותן מכל שאר החברות. בניסיון לשכנע את הנוסעים שחוויית הטיסה עמן תהיה ייחודית, נעימה יותר, ובקיצור "לא דומה לשום דבר אחר" שפגשנו עד כה, הן נאלצות להשקיע בעיצוב, בשירות ובמוצרים נלווים ייחודיים שיוכלו להוות מקור גאווה ושיח.